سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عارضه چشم گیلاسی در سگها چیست؟

پلک سوم نه تنها یک لایه اضافی برای محافظت از چشم ایجاد می‌کند، بلکه یک لایه اشکی محافظ چشم نیز ایجاد می‌کند که باعث می شود قرنیه حیوان خانگی شما روان شود. با این حال، گاهی اوقات غده تولید کننده اشک پلک سوم می تواند “افتاده” یا از حالت طبیعی خارج شود. وقتی این اتفاق می افتد، غده اشک می‌چسبد و بسیار بیشتر از حالت عادی قابل مشاهده است. با گذشت زمان، ممکن است قرمز، بزرگ شده و تحریک شود. به همین دلیل باعث ایجاد تورم در گوشه یک یا هر دو چشم می‌شود. توصیف ” چشم گیلاسی” از این‌جا نشأت می گیرد.

بیرون‌زدگی غده اشکی پلک سوم

برخلاف انسان ها (که فقط دو پلک چشم دارند) ، سگ ها و گربه ها سه پلک دارند. پلک سوم، از گوشه داخلی چشم بیرون می‌آید و مانند تصویر به صورت مورب چشم را می‌پوشاند. چشم توسط لایه اشکی که از آب، روغن و مخاط تشکیل شده است چرب می شود. روغن از غدد پوشاننده پلک خارجی، مخاط از غدد ملتحمه (قسمت صورتی داخل پلک) و آب از غدد اشکی می‌آید. هر چشم دو غده دارد: یکی در بالای چشم و دیگری در پلک سوم قرار دارد. اعتقاد بر این است که غده پلک سوم 30 درصد از کل آب اشک‌آور را تولید می‌کند، بنابراین حفظ عملکرد این غده بسیار مهم است.

غده اشکی پلک سوم توسط فیبرهای بافتی در جای خود نگه داشته می‌شود اما برخی از افراد دارای الیاف ضعیف‌تری نسبت به آن‌چه باید هستند. بنابراین این غده بیرون می‌زند. به این برآمدگی چشم گیلاسی می‌گویند. در نژادهای کوچکتر – به ویژه بوستون تریرها ، کوکراسپانیل ها ، بولداگ ها و بیگل ها – غده پلک سوم به دلایل ژنتیکی قویاً در جای خود قرار نگرفته است. غده به سمت جایی می رود که صاحب آن به عنوان یک توده قرمز دیده می شود. غده در موقعیت طبیعی خود ، خون را به درستی گردش نمی‌دهد، ممکن است متورم شود و ممکن است به طور طبیعی اشک تولید نکند.

درمان چشم گیلاسی: برگرداندن غده در در جای خود

تا کنون بهترین درمان برای چشم گیلاسی، برگرداندن غده به محل خود است. برای انجام این کار دو تکنیک وجود دارد. روش سنتی جمع کردن (که به آن چسبندگی نیز گفته می شود) احتمالاً بیشتر انجام می شود. در اینجا ، یک بخیه منفرد به طور دائمی قرار می گیرد و غده را به جایی که تعلق دارد به عقب می کشاند. عوارض غیر معمول است اما از اتفاقات زیر آگاه باشید:

  • اگر بخیه باز شود ، سطح چشم ممکن است در اثر بخیه خراشیده شود. اگر این اتفاق بیفتد، چشم ناگهان دردناک می‌شود و نخ بخیه قابل مشاهده است. بخیه را می‌توان برداشته و مشکل را حل کرد.
  • گاهی اوقات عارضه چشم گیلاسی با مشکلات دیگر پلک همراه است که ترمیم را دشوارتر می کند یا احتمال موفقیت آن کمتر است. در این موارد، مجدداً اگر جراحی ساده کافی نیست، از دامپزشک خود بخواهید که آیا ارجاع به چشم پزشک دامپزشک برای جراحی دوم برای به حداکثر رساندن شانس بهبود دائمی به نفع شما و حیوان خانگی شما است یا خیر؟

جراحی جیب‌زدن:

در یک روش جراحی جدیدتر به نام ایمبریکاسیون یا جیب زدن ، یک تکه بافت مستقیماً از غده واقعی برداشته می شود. این تکنیک چالش برانگیزتر است زیرا تعیین مقدار برداشتن بافت آسان نیست. بخیه‌های کوچکی که در نهایت حل می‌شوند ، برای بستن شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سفت شدن حاشیه برش، غده را به عقب بازگرداند.

عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب یا تورم با حل شدن بخیه ها.
  • سفت شدن نامناسب شکاف بافتی ممکن است منجر به عود عارضه چشم گیلاسی شود.
  • شل شدن بخیه: بسته به نوع بخیه مورد استفاده ، بخیه‌های شل می توانند به چشم آسیب برسانند.

گاهی اوقات از هر دو روش جراحی در یک چشم برای بدست آوردن جایگزینی مناسب استفاده می‌شود. عوارض مضر جراحی عارضه چشم گیلاسی غیرمعمول است اما عود عارضه چشم گیلاسی ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت تکرار، مهم است که به دامپزشک خود اطلاع دهید تا بتوان برای جراحی دوم، یا با دامپزشک یا چشم پزشک برنامه ریزی کرد.

پس از ترمیم این عارضه، انتظار برخی از تورم‌های بعد از عمل را داشته باشید. این موارد اما باید برطرف شوند و بعد از حدود یک هفته، چشم باید راحت و طبیعی به نظر برسد. اگر چشم به طور ناگهانی دردناک یا غیر معمول به نظر می‌رسد ، در اسرع وقت دوباره آن را بررسی کنید.

در گذشته درمان چشم گیلاسی برداشت غده بود

از نظر تاریخی ، غده بیرون زده مانند یک تومور کوچک درمان می شد و غده برداشته میشد. این جراحی قبل از درک اهمیت کامل این غده بود.

اگر غده اشکی پلک سوم برداشته شود، نمی توان آن را در جای خود قرار داد. اگر غده اشکی دیگر (یکی بالای چشم) نتواند اشک کافی را تامین کند، چشم خشک و ناراحت می‌شود. ترشحات زرد غلیظ ایجاد می‌شود و چشم برای محافظت از خود یک رنگدانه کور کننده ایجاد می‌کند. این حالت باعث ایجاد خشکی چشم می‌شود. درمان روزانه پزشکی لازم است تا چشم هم به راحتی حرکت کند و هم بینایی داشته باشد. درمان خشکی چشم اغلب خسته کننده و زمان‌بر است و هزینه‌های زیادی نیز در بر دارد. در صورت عدم درمان، چشم می‌تواند کور شود. ما می‌خواهیم سگ شما بیشترین مقدار بافت تولید کننده اشک را حفظ کند، بنابراین برداشتن غده به دلایل زیبایی یک روش درمانی قابل قبول نیست.

اگر سگ شما دچار عارضه چشک گیلاسی شده است، جای هیچ نگرانی نیست. برای مشاوره با دامپزشکان و جراحان بیمارستان شبانه‌روزی دامپزشکی اکسیژن، می‌توانید با ما در تماس باشید.