سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای جامع خرید سگ

خرید سگ از مهمترین و پرچالش ترین تصمیمات زندگی افراد متقاضی می باشد. اگر قصد خرید سگ دارید، باید بدانید که این یک خرید عادی نیست و برعکس، مسئله پیچیده ای است و باید به عوامل گوناگونی توجه کنید، زیرا سگ شما مانند یکی از اعضای خانواده شما خواهد شد و در تمامی مراحل زندگی مانند یک رفیق همیشگی برای شما خواهد بود. البته شاید شما فکر کنید که یک سگ تنها بخشی از زندگی شما را به خود اختصاص خواهد داد، اما این را در نظر داشته باشید که برای یک سگ، شما همه چیز او خواهید شد و از آنجایی که سگ ها وفادار ترین و  احساسی ترین حیوانات خانگی می‌باشند، بسیار به شما وابسته خواهند شد. بنابراین بیش از هر چیزی از تصمیم خود مطمئن شوید و توجه کنید که داشتن یک سگ، آسان نیست و سگ ها نیازمند توجه، دوست داشته شدن، هزینه کردن، وقت گذراندن و… میباشند. بنابراین قبل از خرید، از خود سوال کنید که آیا وقت کافی برای گذراندن با سگتان دارید؟ و آیا شرایط شما برای نگهداری سگ مناسب می باشد یا خیر.

علاوه بر آن  شما باید هزینه های نگهداری از یک سگ را در نظر داشته باشید و بدانید که سگها نیز مانند انسان ها برای تغذیه، درمان، نگهداری، تشویق، آموزش، بازی و سرگرمی و غیره نیاز به هزینه دارند.

اگر شما دوست دارید تا سگی را به سرپرستی قبول کنید، اما همه ی این شرایط را ندارید، بنابراین باید شرایط خود را برای داشتن یک حیوان خانگی فراهم کنید و ابتدا اوضاع خود را مدیریت کنید.

 

راهنمای جامع خرید سگ

خرید سگ

 

برای خرید سگ به چه عواملی باید توجه کنیم ؟

 

خرید سگ  در واقع یک چالش دشوار است زیرا همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سگ ها همدم و همراه های همیشگی در طول زندگی شما خواهند شد.

در ادامه به یک سری از عواملی که برای خرید سگ باید به آنها توجه کنید، اشاره‌ خواهیم کرد.

 

از تصمیم خود مطمئن شوید 

ورود یک سگ به زندگی شما، تغییراتی را در شیوه زندگی شما به وجود خواهد آورد. بنابراین اگر این واقعیت را می‌توانید قبول کنید که داشتن  سگ، یک مسئولیت جدی می باشد، سرپرستی آنها را می‌توانید بر عهده بگیرید. برای اینکه بدانید چه تغییراتی در زندگی شما رخ خواهد داد باید واقعیت هایی را در مورد سگ ها بدانید .

1)نژادهای مختلف سگ ها، از خلق و خو، رفتار، ژنتیک و عوامل متفاوت از یکدیگری برخوردار میباشند. بنابراین در خرید سگ ها باید به نژاد آنها توجه کنید، زیرا برخی از نژادها برای زندگی آپارتمانی و یا زندگی با خانواده و کودک مناسب نیستند و مشکلاتی را برای شما به وجود خواهند آورد.

2)در مرحله دوم باید توجه  داشته باشید که اگر شما شاغل هستید و وقت زیادی برای گذراندن با سگ خود ندارید. نژادی را انتخاب کنید که کمتر نیاز به توجه دارد، زیرا سگ ها حداکثر 8 ساعت می‌توانند در خانه تنها باشند.

3)اگر میخواهید که سگ خود را تربیت کنید تا از دستورات شما اطاعت کند، باید روش های تربیتی را یاد بگیرید و بدانید که آموزش آنها کمی زمان بر است. علاوه بر آن، شما باید برای خرید غذا های تشویقی و یا اسباب بازی ها نیز هزینه کنید. بنابراین‌ داشتن یک سگ در درجه اول باید صبور باشید و از روش های صحیح استفاده کنید.

4)داشتن یک سگ، هزینه بر است و قبل از خرید آن باید هزینه های احتمالی را نیز برآورد کنید تا ببینید می‌توانید از پس آنها بر بیاید یا نه. از هزینه های احتمالی رفع نیاز های اولیه می توان به معاینه دامپزشک، هزینه واکسیناسیون، درمان، غذا، صدور شناسنامه، خرید وسایل لازم مانند جای خواب، حصار، ظرف غذا ، اسباب بازی و… اشاره‌ کرد.

5)محل زندگی شما، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در زندگی سگ ها میباشد. البته توجه داشته باشید، سگ ها همواره همه جا همراه شما خواهند بود، ولی اکثر نژاد سگ ها نیاز به تحرک دارند، بنابراین زندگی آپارتمانی ممکن است برای شما و سگتان کمی آزار دهنده باشد. به طور کلی بهترین جا برای نگهداری سگ، خانه های حیاط دار میباشد. اما اگر شما در آپارتمان زندگی میکنید، حتما باید روزانه ساعاتی را به پیاده روی همراه با سگتان اختصاص دهید.

6) توجه داشته باشید بر اساس شکل و ظاهر سگ، تصمیم به خرید آن  نگیرید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید‌.

 

راهنمای جامع خرید سگ

خرید سگ

نژاد سگ خود را انتخاب کنید

اگر بعد از این که همه جوانب را در نظر گرفتید و تصمیم خود را قطعی کردید و همچنان قصد خرید سگ را دارید، باید در مورد نژاد سگ ها تحقیق کنید، تا نژادی که مناسب شما می باشد را پیدا کنید و خرید درستی را تجربه کنید. این کار را می توانید از طریق جستجو کردن در اینترنت مراجعه به پت شاپ های معتبر، خواندن مقالات و … انجام دهید.

نژاد سگ ها مهم ترین عامل تعیین کننده ویژگی های اخلاقی و جسمانی آنها می باشد، بنابراین نژادی را انتخاب کنید که با شرایط شما بیشترین سازگاری را داشته باشد. برای مثال اگر در آپارتمان زندگی میکنید در فکر خرید سگ هایی با جثه‌ کوچک و سگ هایی که نیاز به تحرک زیاد ندارند، باشید. برای مثال سگ های شیتزو و پامرانین گزینه مناسبی می‌باشند. و یا اگر به دنبال سگی برای نگهبانی هستید، نمی‌توانید از سگ های کوچک و ترسو کمک بگیرید و بالعکس باید به دنبال نژاد های ژرمن، شپرد، دوبرمن، سرابی، پولی و… باشید.

در کل، از انواع نژاد سگ ها می‌توان به سگ های نگهبان، شکاری، سگ گله و سگ کاری، سگ‌های همنشین یا عروسکی اشاره‌ کرد .

در ادامه به بررسی پرطرفدارترین انواع سگ ها در نژاد های مختلف اشاره خواهیم کرد تا با تحقیق بتوانید، سگ مناسب خود را انتخاب کنید.

 

پرطرفدارترین سگ های کاری 

سگهای کاری از قدیمی ترین  نژاد سگ ها می باشند که در زمینه‌های مختلف از جمله نگهبانی، گارد، سورتمه و کار های دیگر به انسان ها کمک می‌کنند. سگ هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، از پرطرفدارترین سگهای کاری می باشند.

  • آکیتا
  • دوبرمن
  • هاسکی
  • گریت دین
  • سنت برنارد

راهنمای جامع خرید سگ

خرید سگ

پرطرفدارترین سگ های گله 

سگهای گله به منظور محافظت از گله های گاو و گوسفند تربیت می شوند و جزو با هوش ترین سگ های دنیا می‌باشند.

برخی از بهترین انواع سگ های گله عبارتند از

  • ولش کورگی
  • ژرمن شپرد
  • برادر کولی
  • بلژین مالینویز
  • کانگال

 

راهنمای جامع خرید سگ

خرید سگ

پرطرفدارترین سگ های عروسکی 

از بامزه ترین و دوست داشتنی ترین نژاد سگ ها می‌توان به سگ های عروسکی اشاره کرد. سگ های عروسکی در ایران طرفدار بسیار زیادی دارند و انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی هستند که در آپارتمان ها زندگی می کنند، زیرا این سگ ها نیاز به تحرک زیادی ندارد و علاوه بر آن جثه بسیار ریزی دارند. به این سگ ها ، سگ های آپارتمانی نیز گفته می‌شود، زیرا انرژی کمتر، جثه ریزتر و سر و صدای کمتری  دارند و کاملا مناسب زندگی در این فضا ها هستند. وزن سگ های عروسکی معمولا بین 4 الی 7 کیلوگرم میباشد. اما توجه داشته باشید این سگ‌ها ریزش موی نسبتاً زیادی دارند و این موضوع شاید برای شما آزاردهنده باشد.

از پرطرفدارترین سگ های عروسکی در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شیواوا
  • مالتیز
  • پامرانین
  • شیتزو
  • بیچون فرایز
  • پودل

 

راهنمای جامع خرید سگ
خرید سگ

 

پرطرفدارترین نژاد سگ های نگهبان

اگر قصد نگهبانی و پاسبانی از خانه، باغ، کارخانه و یا هر جای دیگری را دارید، حتماً باید از سگ هایی کمک بگیرید که نگهبان هستند و به نسبت سایر سگ ها از  غریزه نگهبانی و پاسبانی بیشتری برخوردار میباشند و دارای خلق و خوی تهاجمی هستند. از ویژگی های این‌ سگ ها می‌توان به وفادار بودن، شجاع بودن، داری تحمل بالا برای شرایط سخت، بدن قوی و عضلانی داشتن، هوشیار بودن و… اشاره‌ کرد. اما توجه داشته باشید که این سگ ها را باید از تولگی، تربیت کنید تا نگهبانان خوبی برای شما شوند وگرنه سگ های بسیار خطرناک و پرخاشگری خواهند شد ‌.

  • گریت دین
  • آگیتا
  • استرالین شپرد
  • سگ باکسر
  • جاینت اشنایزر
  • دوبرمن پینچر و…  از پرطرفدار ترین نژاد سگ های نگهبان در ایران محسوب می‌شوند.

 

 بهترین زمان برای خرید توله سگ 

تا 8 هفتگی، توله سگ ها به مادر خود احتیاج دارند. بنابراین بهتر است تا این سن یعنی بین 8 الی 11 هفته در کنار مادرشان رشد کنند. توله سگ هایی که بسیار زود از مادرشان جدا می‌شوند، معمولا دچار شکست عاطفی می‌شوند. البته یک سری از عوامل هستند که بر این تصمیم، تاثیر می‌گذارند، برای مثال اگر مادر آن توله سگ بیمار باشد و یا توانایی نگهداری از فرزند خود را نداشته باشد، می‌توانید اگر شرایط لازم را دارید زودتر از 8 هفته نیز آنها را خریداری کنید.

در واقع یکی از مزیت های خرید توله سگ ها این است که اگر آنها را در سنین پایین به سرپرستی قبول کنید، می توانید  آموزش آنها را از سن پایین تر شروع کنید و در نتیجه  آنها تربیت پذیر تر خواهند شد. بنابراین در این سن سگ ها، با شما راحت تر ارتباط برقرار خواهند کرد و رابطه عاطفی قوی تری بین شما شکل خواهد گرفت.

البته توجه داشته باشید اگر توانایی نگهداری از یک توله سگ تازه متولد شده را ندارید، سگ های بالغ تر را خریداری کنید‌. زیرا این کار نیازمند صبوری بسیار میباشد و توله سگ ها به مراقبت های مختلفی احتیاج دارند، برای مثال آنها در نوزادی نمی‌توانند از هر غذایی تغذیه کنند زیرا دندانی ندارند و باید از تغذیه های مخصوص برای آنها استفاده کنید، علاوه بر آن حجم مثانه آنها در سنین پایین کمتر است و همین باعث می‌شود تا مرتب نیاز به دستشویی کردن داشته باشند.

بنابراین اگر فکر می کنید از پس این مسئولیت های سخت بر نمی آیید، بهتر است سگهای بالغ تری را خریداری کنید‌. اگر قصد خرید سگ بالغ را دارید، سعی  کنید آنها را بین 13 هفته الی 6 ماهگی خریداری کنید، زیرا این سن یکی از مهم ترین مراحل رشد آنهاست، که یادگیری و تربیت به بهترین نحو در آن سن قابل انجام میباشد و شما به راحتی می توانید رفتار های سگ خود را اصلاح کنید و یا رفتار های جدیدی را به او آموزش دهید‌.

 

از کجا میتوانم سگ مورد علاقه خود را پیدا کنم ؟

اگر بعد از تحقیق و جستجو، نژاد مورد علاقه خود را یافته اید و نمی دانید که از کجا آن را خریداری کنید، به پت شاپ های معتبر و یا پرورشگاه ها حتماً مراجعه کنید و از نزدیک از سگها بازدید حضوری داشته باشید. ما به شما پیشنهاد میکنیم که در صورت امکان سگتان را از آگهی های اینترنتی، دستفروشان، پرورش دهندگان خانگی و… خریداری نکنید، در آگهی های اینترنتی معمولا شما نمی توانید اطلاعات کافی در مورد سگی که قصد خرید آن را دارید، بدست بیاورید.  علاوه بر آن معمولا چنین فروشنده هایی به شما کارت سلامت، کارت واکسیناسیون و… را نمی‌دهند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر سگ دارای بیماری ارثی یا هر بیماری دیگری باشد، شما بتوانید آن را به صاحب قبلی اش بازگردانید.

با این اوصاف، شما از وضعیت سلامت آنها آگاهی کاملی نخواهید داشت و ممکن است در آینده به مشکلاتی بر بخورید.

 

در خرید سگ به چه عواملی توجه کنیم؟

اگر نژاد سگ خود را انتخاب کردید و در تصمیم خرید سگ مصمم هستید، حتما بازدید حضوری داشته باشید، تا خرید مطمئن تری داشته باشید. بنابراین بعد از پیدا کردن فروشنده مناسب، طبق شرایطی که پیش تر ذکر کردیم، در بازدید حضوری باید به یک سری از نکات توجه ویژه ای داشته باشید تا از وضعیت سلامت سگ ها بتوانید اطلاعات مناسبی به دست بیاورید.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، لثه‌های سگها میباشد. لثه ی سگ ها باید در وضعیت نرمال باشند و رنگ صورتی داشته باشند، سگ هایی  که لثه های تیره و یا بسیار کمرنگ دارند و یا سگ هایی که دهان بد بو دارند، به احتمال زیاد بیمار هستند و این علائم میتواند نشان دهنده وجود انگل روده و یا کم خونی و عفونت در آنها باشد. گوش و چشم سگ ها نیز نشانگر سلامت آنها میباشد. اگر متوجه شدید که بعضی از قسمت های گوش آنها کم مو می باشد و یا زخمی روی گوش آنها مشاهده کردید، حتما باید آنها را پیگیری کنید، زیرا وجود هر گونه ترشح، بوی بد، خارش، می تواند نشانگر یک بیماری پوستی و انواع عفونت ها  باشد.

بنابراین در بازدید حضوری به موارد زیر توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی، ابتدا از وضعیت سلامت سگ مطمئن شوید‌ و با یک دامپزشک مشورت کنید‌.

  • اندام متناسب‌(نه چاق و نه لاغر)
  • ریتم قلبی منظم
  • چشمان درخشان و بدون ترشحات
  • دندان های بدون عفونت